Pages

23 Eylül 2012 Pazar

Telif Hakları Meselesi: Ya kitabımı çalarlarsa?



İlk kitabını yayımlatmak isteyen pek çok kişinin şu soruyu sorduğuna rast geliyorum: “Yayınevi, editörler veya bir başkası acaba kitabımı/fikrimi çalarlar mı? Kitabımın çalınmasını önlemek için ne yapmalıyım?” Bunun için yüzlerce sayfalık kitap taslaklarını noterde tasdik ettirmeye gidenler olduğu gibi bu masrafı göze alamayıp kitabın özetini tasdik ettirmenin de işe yarar bir yol olduğunu düşünenler mevcut. Bir de tabii internet üzerinde yer alan Tasdix benzeri dijital tasdikleme yapan sitelerden medet umanlar da var. Peki gerçekten işe yarar yöntem hangisi? Bir metni yazmış olmak o metnin telif hakkına sahip olmak için yeterli mi yoksa o eserin hukuki haklarını almak için bir onay mercisine mi başvurmak gerek?

Öncelikle şunu söylemek gerek sanırım; bir eserin telif hakkı, kural olarak (bu, istisnaları var demek) o eserin yaratıcısına aittir. Siz oturup bir kitap yazmışsanız, o kitabın “eser sahibi” sizsinizdir. Bunu sık sorulan bir soru olduğu için söylüyorum; telif hakkı dediğimiz şey, bir merciden gelecek bir onay sonucundan elde edilen bir hak değildir. Bir öyküyü, şiiri, romanı vb. siz yazdıysanız o eserin “telif haklarını almak” için bir yere başvurmanıza gerek yok.

Öte yandan iş bu kadar basit nihayete ermiyor. Telif hakkı, bir yerden alınabilecek bir şey değil ama bir gün birisi çıkıp da sizin yazdığınız romana kendi adını koyarak yayımlatmaya kalktığında eserin size ait olduğunu ispat etmeniz gerekecektir. Başta dedik, eserin sahibi onun yaratıcısıdır; ama sizin eserinizin yaratıcısı olduğunuzu nasıl kanıtlayacaksınız?

İlk akla gelen yöntem bir notere gitmek gibi mi geliyor? Notere gittiniz diyelim. Yüzlerce sayfalık romanınızın taslağını onaylattınız. Bu, her şeyden önce çok yüklü bir masraf demektir. Öte yandan, diyelim kitabınızı hırsızlayan kişi, söz konusu eseri siz noterde onaylatmazdan önce o eserin elinde bulunduğunu kanıtlayabilirse ibre ondan yana dönecektir.  Bırakın noterde tasdik ettirmeyi, yalnızca eserin falanca tarihte (sizden önce) elinde bulunduğunu ispatlaması onun kefesinin ağır basmasına sebep olur. Yani noterde eserinizi tasdik ettirmek, noterler eserlerin gerçek sahiplerini araştırmadığı için, onca masrafa rağmen, boşa çıkabilecektir. Burada kilit nokta, bir eserin elinizde daha önce bulunduğunu ispat edebilmekte.



Noterden başka bir de Tasdix gibi seçenekler var. Tasdix ve benzeri sitelerin mantığı, yarattığınız bir belgeye zaman damgası vurmalarıdır. Yani yazdığınız belgeye zaman damgası vurduğunuz tarihte o belgenin sizin elinizde olduğunu gösterirler. Tabii bunu ücretli olarak yaparlar. Şu an için 10 kontör için 50 TL, 100 kontör içinse 400 TL almaktalar. Bu da az para değil. Üstelik birisi sizin eserinizi çalıp sahiplendiği zaman etkisi noterdeki tasdik işlemiyle aynıdır. Yani birisi sizden önce eseri yarattığını ispatlayamıyorsa işe yarar. Bir başka deyişle kesin delil niteliğinde değildir.
Peki ne yapılabilir? Birisi eserinizi çaldığında önemli olan şey o eserin yaratıcısının siz olduğunu ispat edebilmek. Bunun için yapabileceğiniz en mantıklı şey, o eserin ilk önce sizin elinizde bulunduğunu kanıtlayabilmek. Noter ve Tasdix benzeri zaman damgası vuran sitelerin de telif haklarıyla ilgili davalarda işlevleri zaten bundan öteye gitmiyor. Madem amaç eserin önce sizin elinizde olduğunu ispatlamak, o zaman niçin para saçasınız ki?

Birinci yöntem çok basit. Diyelim kitabınızı tamamladınız ve yazıcıdan A4 çıktınızı aldınız. Düzgünce bir sarı zarfa koyun. Bu zarfın ağzını kapayın ve PTT aracılığıyla kendi adresinize iadeli taahütlü olarak postalayın. Posta geldikten sonra zarfı açmadan saklayın. İşte, paralar saçıp noterden onaylatılmış veya Tasdix benzeri bir siteden zaman damgası vurulmuş belgeyle birebir aynı işleve sahip bu yaptığınız. Yarın bir gün birisi cânım kitabınızı sizden önce kendi adıyla basmaya kalkarsa işte elinizde deliliniz. Dolayısıyla aynı işlem için yüzlerce lira harcamanıza gerek kalmamış oluyor. Bir başka yöntem ise çok daha basit. Yazdığınız romanın, öykü veya şiir kitabının vb. Word veya PDF formatında kendi e-posta adresinize gönderiyorsunuz. Gönderdiğiniz tarih belli olacağı için elinizde işe yarar bir delil olmuş oluyor.
Bir de Tasdix muadili olan ücretsiz siteler var ki onları da es geçmemek gerek. Ekşi Sözlük yazarları swallowed arsenic’in sözlük girisinden öğrendiğim sitenin adı MyFreeCopyright. Site tamamen ücretsiz olarak belgelerinize zaman damgası vuruyor. Bence kayda değer.


Tabii bütün bunlardan sonra şunu da söylemek gerek: bütün bu saydıklarım, eserin ilk sizin elinizde bulunduğunu ispat edebilmek için uygulanan yöntemler. Asıl amaçsa yazılan bir kitabın vb. sahibinin kim olduğuyla ilgili bir uyuşmazlık çıkıp da mahkeme yoluna düşüldüğünde o eserin yaratıcısının kim olduğunu ispat edebilmek. Eseri ilk elinde bulunduranın siz olduğunuzu ispat edebildiğinizde kefenin ağırlığı büyük oranda sizden yana basacaktır. Ama bunun da mahkemelerin kararlarını nihai olarak etkileyen kesin bir delil olmadığını belirtelim. Ama maalesef elde bundan daha iyi bir yöntem mevcut değil.

Son bir şey; ben bugüne kadar bir kitap, herhangi bir yayınevine gönderildikten sonra kitabı bir başkasının (sözgelimi bir editörün) sahiplenip çaldığını duymadım, bilmiyorum. Edebiyat dünyasındaki hırsızlama tartışmaları sanırım daha çok basılı bir eserdeki bir konudan, bir bölümden intihal biçiminde ortaya çıkıyor. Falanca yazar filancanın yazdığı konuyu almış, öteki yazar bir başka kitaptaki bölümü aynen araklamış vb. E böyle bir şey için de siz kitabınızı yayımlatmadan önce noterden tasdik ettirseniz ne fayda!

115 yorum:

  1. Yazı için çok teşekkürler.Ben notere gitmeyi düşünüyordum,gerçekten bu yazı çok yararlı oldu.tekrar çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Yararlı olabilmişse, ne mutlu.

    YanıtlaSil
  3. Bloğumu açtığımdan beri bu husus kafamı kurcalıyordu. Olmaz ama ya olursa ne yaparım diye kafa yoruyordum. Tam sorularımın karşılığı bir yazı olmuş. Yazıların çıktısını alıp postaneden kendi adresime gönderme fikri aklıma çok yattı.
    Araştırmanız ve paylaşımınız için çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. Bilindik bir yayınevi editörü bir arkadaşımın romanını aldı, bölüm başlarına bir kaç paragraf ilave ederek, ismini bile değiştirmeden aynen yayımlattı. Bunlarla uğraşabilmek, dava açabilmek için paranızın olması gerekiyor, parası olmayan suskun kalıyor. Duyan olmuyor.

    İLave etmek isterim ki; noter tasdikinde, bir A4 üzerine küçültülerek fotokopi çekildiğinde birden fazla sayıda sayfanın aynı anda onaylanması mümkün oluyor.

    Olmadık isimler ne fikirler, ne fikirler çalıyorlar amatör insana ait bir dosya yakaladıkları vakit. Yaratıcılığın değerini bulmadığı bir ülkede yaşıyoruz. Yüzyılların geleneği bu, değiştirmek mümkün değil. Orijinal olmayı başarmış, yeni fikir üretmiş insanların tepesine hep basılacak. Malesef kenhanet değil. :(

    YanıtlaSil
  5. bir yayınevine çalışmamı e-mail ile göndermek gibi bir gaflette bulunmuştum. 2 yıl sonra au-ynı adla bir roman yayınladılar. İçerik benimkiyle tıpatıp aynı değildi ama birçok sahne ve atmosfer, ana karakterler aynıydı. hiçbir şey yapamadım:) noter ilgilenmemişti, yayınevine mail atmadan önce. Keşke iadeli taahhütlü posta olayını bilseydim o zamanlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Iyi mail göndermişsin ya arkadaşım tarihine baktığınız zaman senin için yeterli bir delildir

      Sil
  6. Gönderdiğiniz e-posta içeriğiyle birlikte sizde kayıtlı duruyorsa veya sizin kitap dosyanızı daha önce yazdığınızı ispat edebiliyorsanız hukuki yollara halen başvurabilirsiniz. Burada bütün mesele ispattır. İadeli taahhütlü mektup yalnızca ispat için pratik bir yöntemdir.

    YanıtlaSil
  7. zaman aşımına uğradı sanırım
    (yorum doğrulama sebebiyle cevap yazmam zorlaşıyor, bilginize:p)

    YanıtlaSil
  8. Merhaba,aşağıda ki adresin yararlı olacağını düşünüyorum.
    http://www.telifhaklari.gov.tr/ana/sayfa.asp?id=408

    YanıtlaSil
  9. Elinize sağlık çok faydalı olmuş. Ciddi ciddi tasdix kullanmayı düşünmüştüm ki e-posta denilen çok daha işlevli ve ücretsiz bir şey olduğunu hatırlattınız. Ne kadar teşekkür etsem az.

    YanıtlaSil
  10. Şahane bir blog oluşturmuşsunuz. Hayranlık duymamak elde değil... Devamlılığını dilerim.

    YanıtlaSil
  11. Gerçekten çok faydalı bir yazı olmuş. Benim de çok endişelerim vardı. Şuan bir kitap üzerinde çalışıyorum ve olur da eserim çalınırsa diye ciddi kaygılarım vardı. Öyle ki dergilere ve yarışmalara şiir göndermeye bile korkuyordum. Çok teşekkürler...

    YanıtlaSil
  12. Eşim bilindik bir yayınevinden 100 adet şiir kitabını bastırdı.Geçen yıl sözleşmeyi feshettiğimizi ve ellerinde kalan kitaplarını göndermelerini istedik email yazarak.Ancak hala çeşitli sitelerde satışta olduğunu görüyoruz.Siteye email yazarak satıştan kaldırmalarını istediğimizde eserin hak sahibi olduğumuzu gösteren belge istediler bu nasıl bir belgedir?

    YanıtlaSil
  13. @Adsız Eşinizin kitabı yazan kişi olduğuna dair kimliğini ispat eden bir belge istemişler anladığım kadarıyla. Bir avukata danışmanızı öneririm.

    YanıtlaSil
  14. Romanımızı aynı anda 5-6 yayın evine göndermek eğer yayınlanırsa çalana karşı en büyük ispat olmaz mı? aynı anda çalan 2,3 yer olursa enteresan olur. Her zaman tek bir yayın evine göndermek gibi bir kural var mı?

    YanıtlaSil
  15. dediğiniz ilk eserindeki yazarlar gibi kitap kolumuzun altında yayın evlerini dolaşmak yerine aynı anda 20 yayın evine göndersek ne sakıncası olur. üstteki yoruma katılıyorum.

    YanıtlaSil
  16. @Adsız (5 Mart 2015) + @Adsız (10 Mart 2015) Yargı aşamasına geldiğinde elbette eser sahipliği konusunda belli bir fikir verir, bir karine oluşmasını da sağlayabilir ama her zaman "en büyük ispat" olmaz. Hem niçin eserinizin size ait olduğunu ispatlamak için zor yolu tercih edesiniz ki? Ayrıca dosyanızı aynı anda bu kadar çok yayınevine göndermeniz yayıncılık dünyasında pek makbul karşılanan bir şey değildir.

    YanıtlaSil
  17. Kafamda ne kadar soru varsa giderildi. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  18. Mehmet Altınyurt2 Nisan 2015 00:43

    Üstadım elinize sağlık şuana kadar okuduğum yazılarda en aydınlatıcı olan sizinkisi. Bazı yazılarda, kendimize postalama metodunun yalnızca hakimin gülmesine sebeb olur, e-posta yeterli delil sağlamaz gibi yorumlarda var. Şimdiye kadar edindiğim tecrübelere göre piyasadaki aktörler (borsacıların sevdiği tabirle ayılar ve boğalar) biz vatandaşların (garibanların) sırtına basmaktan hiç endişe etmiyorlar (tabi ki hepsi değil). Daha önce internet site fikrim ve endüstriyel bir yarışmadaki fikrim çok kolay çalındığı veya kopyalandığı için bu ''en büyük ispat'' yolunda M. Word de kelime, satır aralarını daraltıp ve punto ile ayarlayıp (sıkıştırıp) okunacak sekilde sayfa sayısını 50-60 düşürüp artık noter ücreti ne ise vermeyi göze aldım. Size sormak istediğim noter onay belgesini yayın evine göndereceğim çıktının arkasına yapıştırmalı mıyım yoksa herhangi bir çalınma durumundan sonra kullanmak üzere bende mi kalmalı.

    YanıtlaSil
  19. @Mehmet Altınyurt Noterden alacağınız belgeyi yayınevine göndermeniz yayınevinde size dair pek iyi bir izlenim bırakmaz. Ayrıca madem böyle bir yöntem tercih ediyorsunuz, o zaman Telif Hakları Genel Müdürlüğü'nün isteğe bağlı eser tescili sayfasına bir göz atmanızı öneririm:Telif Hakları Genel Müdürlüğü Muhtemelen notere başvurmaktan daha ucuza malolacaktır.

    YanıtlaSil
  20. Benim de bir yemek tarifleri blogum var.Hepsi benim ozgun tariflerim.
    Ve ne yazık ki tariflerimin baska fotograflar kullanılarak basıldıgnı gordum.İcerik blogdan birebir kopyalanmıstı.
    Bununla ilgili hak iddia edebilir miyim?

    YanıtlaSil
  21. @Sinem Evet, bunun için dava açmanız gerek.

    YanıtlaSil
  22. Süpersiniz Teşekkürler

    YanıtlaSil
  23. Merhaba diyelim bir kitabım var bunu tamamen kendi imkanlarımla yazıp coğaltıp bastırıp satmam kanunen yasak mıdır

    YanıtlaSil
  24. @Adsız (22 Temmuz 2015) Sorunuzun yanıtı şurada var: http://www.telifhaklari.gov.tr/ana/sayfa.asp?id=408

    YanıtlaSil
  25. Merhaba. :) Tesadüfen buldum bloğunuzu. Yazınız tam da aradığım bilgileri içeriyor. Çok çok teşekkür ederim emeğiniz için. Takipteyim. İyi pazarlar... :)

    YanıtlaSil
  26. merhaba

    ben bir orta metraj film senaryosu yazdım yakında çekilecek..sorum bu yazımı kendi adresime mail olarak göndermekmi daha etkili yada iadeli taahhütlü olarak kendi adresimemi göndereyim hangisini tavsiye edersiniz ve aralarında herhangi bir farklılık sözkonusumudur...

    saygılarımla...

    YanıtlaSil
  27. @Adsız (31 Ağustos) Bunlar ispat araçlarıdır. Sayılan ispat araçları arasında hangisini seçeceğiniz sizin tercihinize bağlı.

    YanıtlaSil
  28. Merhabalar yayınevi ile aramızda hiçbir sözleşme yok. Birinci baskıda ismimizi kitaplarda bastılar. Sonraki baskılarda yazarları silerek kendi isimlerini yazmış yayınevi sorumluları. Tüm çalışmalarımızı kendi bilgisayarlarımızda dijital olarak çalıştık ve mail olarak yayıncıya çalışmaları gönderdik. Bu durumda yasal haklarımız var mıdır? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  29. @Cafer Taşkıran

    Evet, eserde adınızın yer almasıyla ilgili haklarınız var. Buna eser üzerindeki manevi haklar deniliyor. Eğer adınızı koymadıkları gibi telif ücretlerini de ödemiyorlarsa bununla ilgili de haklarınız mevcut. Fikrî mülkiyet hukuku üzerine çalışan bir avukata danışmanızı öneririm.

    YanıtlaSil
  30. Selamlar,
    İlköğretim için hazırlanmış 5 adet fasikülümüz var.İlk baskıda ismimiz yayın kurulu adı altında 8 kişi içerisinde yer alırken son baskıda 5 kişi çıkarılmış ve diğer 3 kişi kalmıştır.İlk baskıda sertifika numarası yok son baskıda vardır. Yayaıncıyla bir sözleşmemiz yoktur.Bir hak iddasında bulanbilir miyiz? Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  31. @Mümtaz Aksakal

    Yukarıda Cafer Taşkıran için dediklerim sizin durumunuz için de geçerli. Yazılı sözleşmenizin olmaması durumu değiştirmez.

    YanıtlaSil
  32. Ya bu dediğiniz birinci yöntem mantıklı geldi ama ben neyin çıktısını almalıyım bütün kitabı kırtasiyede bastıramam ya pek anlamadım dediğinizi sanırım

    YanıtlaSil
  33. @Adsız (2 Ekim 2015) Kitap dosyanızın tamamının çıktısının alınması kastım. Eğer kırtasiyeden çıktı alacaksanız sözgelimi yüz sayfalık bir çıktı on lira civarı tutacaktır.

    YanıtlaSil
  34. Eserleri çalmayan yayınevleri de vardır umarım sizin onerebileceginiz düzgün guvenilir bir yayınevi var mi

    YanıtlaSil
  35. Eserleri çalmayan yayınevleri de vardır umarım sizin onerebileceginiz düzgün guvenilir bir yayınevi var mi

    YanıtlaSil
  36. @Papatya

    Yayınevi seçimi yazarın kendisinin yapması gereken bir şey. Bu yüzden yayınevi öneremeyeceğim. Ayrıca yazının son paragrafını daha dikkatli okumanızı öneririm.

    YanıtlaSil
  37. merhaba kendi oluşturduğum ders notları başka bir eğitmen tarafından isim değiştirilerek kullanıldığında telif hakkı doğar mı?, Notlar telife konu olabilir mi?

    YanıtlaSil
  38. @Adsız (10 Kasım 2015) Ne tür bir kullanımdan söz ediyorsunuz? Bu arada isim değişikliğinden kasıt ders notlarını meydana getiren kişi olarak başka birinin isminin yer alması mı?

    YanıtlaSil
  39. bir eğitmene ait olan ders notlarının birkaç değişiklikle başka bir kişi tarafından kullanılması ve eğitim amaçlı dağıtılması telif hakkına girer mi? Bu notların kitap değil de bildiğimiz kişisel ders notu olması durumunda bir telif söz konusu olur mu? Özetle size ait olan bir ders notunu aynı eğitimi veren bir başka kişi tarafından kullanılması diyelim.

    YanıtlaSil
  40. @Adsız

    Ders notları da kanunun tabiriyle bir "eser"dir. Bir eserin üzerinde telif hakkınızın doğabilmesi için onun kitap halinde yayımlanmış olması gerekli değil. Ders notlarınız üzerinde de telif hakkınız mevcut. Bir eğitmenin bu ders notlarına kendi adını koyması telif haklarına bir tecavüzdür. Ayrıca eser sahibinin izni olmadan eserde değişiklik yapılması, çoğaltılması vb. yine bir tecavüz niteliğinde. Tabii eğitimde birtakım sınırlamalar olabiliyor. Sözgelimi derleme, toplama ders kitaplarında konulan, yazarların, şairlerin öyküleri, şiirleri, denemeleri ve bu ders kitaplarında kullanılan fotoğraflar gibi. Ama dediğim gibi, burada da ders kitabının derleme, toplama olması gerekiyor. Yani bir başka ders kitabından bir bölümden intihal bu kapsama girmiyor. Sizin durumunuzda böyle bir şey olmayacağı kanısındayım ama yine de bir avukata başvurmanızı öneririm.

    YanıtlaSil
  41. Çok güzel bir çalışma olmuş, çok teşekkür ederiz, ben de piyasada olmayan derleme tarzı bir kitap çıkarmayı düşünüyorum, o yüzden çekiniyorum, adamlar basmam der sonra kendi imkanları ile bir ayda benim kitabımın aynısını basabilirler.
    Bir de bir şey sormak istiyorum, mesela ne demiş kanka tarzı kitaplar var bunlar kankanın tüm eserlerinden güzel yerleri derlemişler bu yazar bir telif ödüyor mu başka bir kitaptan ne kadar alıntı yapabiliriz. Şimdiden teşekkürler iyi çalışmalar...

    YanıtlaSil
  42. Eline sağlık arkadaş. çok faydalı, çok aydınlatıcı bir yazı olmuş. teşekkür ediyorum paylaşımın için.

    YanıtlaSil
  43. @mali mali

    Derlemeler kitaplarda derlemeyi yaptığınız asıl eser sahiplerinin de hakkı vardır. İzin almanız ve duruma göre telif ödemeniz gerekebilir.

    YanıtlaSil
  44. Hocam ben egitimle ilgili ders notlari tarzinda bi calisma cikarmak istiyorum icerik egitimle ilgili konular bir suru kaynaktan edinilmis acaba ben bunu yayina surersem bi sorun olusur mu
    Emekleriniz icin tesekkurler

    YanıtlaSil
  45. İçeriği, kullandığınız kaynakları ne biçimde kullandığınızı vb. bilmeyen birisi olarak bir şey diyemem. Telif hakları konusunda çalışan bir avukata danışmanız yerinde olacaktır.

    YanıtlaSil
  46. Merhaba,bir kitabevinin eserimizi kaç adet bastığını denetleme olanağımız var mıdır?

    YanıtlaSil
  47. @Adsız Telif Hakları Genel Müdürlüğünden kitabınız için kaç adet bandrol alındığını öğrenebilirsiniz.

    YanıtlaSil
  48. Benim Facebook'ta yorum olarak Yazdığım bir Yazıyı bir yazar kendi sayfasında yayınlamış acaba Yazımın telif haklarını almış mıdır Yazımı ondan geriye nasıl alabilirim

    YanıtlaSil
  49. Fakat bunu Facebook'ta gördüğümde farkettim zaman aşımı sitelerinden birinden koruma altına aldım işe yararmı

    YanıtlaSil
  50. Yani bunu geç farkettim üstelik kendiside yazının bana ait olduğunu biliyor ne olur yardım edin

    YanıtlaSil
  51. @Cansu Çebi

    Telif hakkı sonradan alınan bir şey değil. Kural olarak eserin sahibine ait. Bir avukata danışmanızı öneririm.

    YanıtlaSil
  52. bazen bin derde bir neyse yetiyor işte...
    seninde bir derdin varsa bir neyse çek bütün dertlerine, sonra bu kitabı oku!
    ve okuduktan sonra
    anlayacaksın ki,
    meğer ne kadar iyi geliyormuş neyler sinelere...!!!!
    https://t.co/c4fLRu8b3a
    ARKADAŞLAR DESTEKLERİNİZİ BEKLİYORUM...

    YanıtlaSil
  53. bazen bin derde bir neyse yetiyor işte...
    seninde bir derdin varsa bir neyse çek bütün dertlerine, sonra bu kitabı oku!
    ve okuduktan sonra
    anlayacaksın ki,
    meğer ne kadar iyi geliyormuş neyler sinelere...!!!
    ARKADAŞLAR DESTEKLERİNİZİ BEKLİYORUM...

    YanıtlaSil
  54. Teşekkürler, çok faydalı bir yazı olmuş.

    YanıtlaSil
  55. Mhb paylaşım için teşekkür ederim. Benim bir sorum olacak. Yabancı bir ülkede özellikle Almanyada bir kitap bastırmak istesem süreç nasıl olur. Almanların iş ahlakı bu konuda nasıl ? Kazık atarlarmı ? özellikle göçmen insanlara. Teşekkürler

    YanıtlaSil
  56. @Unknown

    Almanya'daki işleyiş, iş ahlakı vb. konusunda bir bilgim yok.

    YanıtlaSil
  57. Hocam elinize sağlık öncelikle.. Önemli bir sorum olacaktı. Önümüzdeki günlerde bir şiir yarışması var ve şartnamesinde eserlerin telif hakları tarafımıza (bir belediye ) geçiyor, uygun görüp yayınlanabilir ibaresi geçiyor. Tedirgin oldum, dediğiniz yollardan birine zaten basvurcam da, acaba bir belediye şartnamesinde bunu belirttiği bir yarışmada güzel gördüğü şiir üzerine her türlü hak sahibi olup da iznim dışında kullanabilir mi sizce yani korkmalı mıyım ?
    Kendi ismimle yayınlanmasında hic bir sıkıntı görmüyorum ama başka bir isimle veya isimsiz bir şekilde ( bunu da kesinlikle istemem ) yayınlarlarsa daha önceden yaptığım ispat yöntemleri beni rahat tutmalı mı ? Ve sizce böyle birşey yaparlar mı ? İsmimle dergilerinde yayınlamak adına mi yazmışlar o ibareyi ?

    YanıtlaSil
  58. @Mehmed Zahid Salım

    Eğer şartnamede böyle bir ibare varsa şiirinizi sizden ayrıca bir izin almaksızın yayımlayabilirler. Ama şiirin yaratıcısı olarak hâlen isminizin konulmasını talep etme hakkınız var. Genellikle bu tür yarışmaların sonucunda katılımcıların eserlerinden oluşan bir şiir derlemesi yayımlanır. Benim kanaatim böylesi bir derlemede, dergide ya da benzeri bir yayında yayımlamak üzere şartnameye bu ibare konulmuş.

    YanıtlaSil
  59. Tarık Yıldırım9 Mayıs 2016 01:04

    Merhaba, paylaşım için teşekkürler. Benim şöyle bir sorum olacak, bir kitap dosyasını aynı anda birden fazla yayınevine göndermenin yasal bir sakıncası var mıdır? Yayınevleri bu duruma ne şekilde bakarlar? Daha önce başıma geldiği için biliyorum. Bir yayınevi en erken iki buçuk ayda yanıt veriyor. Yedi sekiz ay sonra dönüş yapanlar da var. Bu şekilde bir dosyanın sonucunu en az iki üç yılda öğrenebiliyoruz. Bu konuda ne yapılabilir?

    YanıtlaSil
  60. @Tarık Yıldırım

    Yasal bir sakıncası yok. Aynı anda iki yayınevine göndermek mazur görülebilir belki ama tek seferde yedi yayınevine göndermek pek hoş karşılanmayabilir.

    YanıtlaSil
  61. Merhaba ben bir kitap cikarmak istiyorum bu kitaba bir isim buldum bu ismi kullanmayi cok istiyorum lakin bu isimde bi kotap yazilmis 2 yil once gorunce cok üzüldüm bende koysam ayni ismi ne olur diger yazarin o isim uzerinde bi hakki varmidir piyasada 2 tane ayni isimli kitap olabilirmi

    YanıtlaSil
  62. @Lütfiye Özaslan

    Yazarın kitap üzerindeki hakkı kitabın adını da kapsar. Dolayısıyla diğer kitabın sahibinin hak talebinde bulunması mümkün.

    YanıtlaSil
  63. Yazınız kafamdaki hemen hemen tum soru işaretlerini sildi, çok sağ olun. Anlayamadığım bir şey var: kitabın fotokopisini çekersem noter onayı olmayan bir belge yoksa bu ne işe yarar ki?

    YanıtlaSil
  64. @Adsız (17 Haziran 2016)

    Gerçi yazıda gayet açık bir biçimde yazdığımı zannediyordum ama tekrar izah edeyim. Notere gittiğiniz zaman da noterin yaptığı tasdik işleminin mutlaklığı yok. Bir başka deyişle, yazılı bir eserinizi tıpkı bir buluş için patent alır gibi noterden tasdik ettiremiyorsunuz. Yaptığınız işlem sadece falanca tarihte ilgili eserin sizin elinizde bulunduğunu tasdik ettirmek. Bir başka kişi, söz konusu metni, sizin noterde tasdik ettirdiğiniz tarihten önce kendisinin elinde bulundurduğunu herhangi bir yöntemle ispatlarsa sizin noterde yaptığınız işlemin önemi olmayacaktır. Önemli olan sizin belli bir tarihte yazdığınız metni elinizde bulundurduğunuzu ispat etmek. Zaman damgası, eserin çıktısını kendinize posta yoluyla veya word belgesi olarak e-posta aracılığı ile kendinize göndermek vb. bunlar hep bu işe yarayan işlemler. Sorunuzda kitabın fotokopisinin çekilmesinden bahsetmişsiniz ama metinde böyle bir şey söz ettiğimi anımsamıyorum. Umarım sadece dosyanızın fotokopisinin çekilmesinin ve o halde saklamanın tek başına yeterli olacağı gibi bir şey anlamdınız.

    YanıtlaSil
  65. Elinize sağlık çok açıklayıcı bir yazı olmuş. Ayrıca sabırla yorumlara tek tek cevap vermenizde büyük incelik, tebrik ederim.

    YanıtlaSil
  66. @yasemin yamaç

    Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  67. CEVAP ALAMADIM DAHA

    YanıtlaSil
  68. @ESRA

    Önce 'Caps lock' açıkken yazmamanızı öneririm. Neye cevap alamadığınızı söyler misiniz? Bir soru sormuşsunuz ama o da bu yazının altında değil. Hem sürekli blog sayfası açık bilgisayar başında her soruyu yanıtlamaya hazır bir biçimde beklediğimi düşünmüyorsunuzdur umarım.

    YanıtlaSil
  69. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  70. Bilgiler için teşekkür ederim. Bir çok fikrim, şiirim,yazım,öyküm var. Fakat hiçbirini çalınma korkusuyla bir yere gönderemiyorum.Hepsini yazmak için saatler, günler harcadım. Yazılarımın zeminini oluşturmak için kaç kitap okunur, ne kadar araştırma yapılır siz benden daha iyi bilirsiniz. Öğrenciyim. Bu dediklerinizi yapsam bile hukuki yollar kapalı. Seneler süren davalar,harcanan vakitler, paralar... Yorum yazan arkadaşların da yaşadıklarını okudum. Daha kesin yolu yok mu ? Hak aramak için işlemeyen hukuk sistemimize gitmek ne kadar etkili ? Böyle bir dava ne kadar sürede sonuçlanır?

    YanıtlaSil
  71. @Mustafa Durgut

    Başka veya daha kesin bir yol yok. Zaten nasıl bir alternatif yol olabilirdi ki? Söz konusu olan kitap değil de patenti alınmış bir buluş olsaydı da yapılacak olan şey dava yoluna başvurmak olacaktı. Tıpkı bir eşyanız çalındığında başvuracak başka bir yol olmadığı gibi... Birisinin sizin bir hakkınıza tecavüz etmemesini sağlayacak mucize bir değnek yok. İnsanları kötülük yapmaktan alıkoyamazsınız. Elde olan şey, böyle bir hakkınız tecavüze uğradığı zaman kendinizi en iyi nasıl güvenceye alıp ona göre sonuca ulaşacağınıza dair yukarıda yazılı olan bilgiler. Davalar uzun sürse de yıllarca olmaz. Zaten bu tür davalara uzmanlık mahkemeleri bakıyor.

    Bu arada her ne kadar yazıda çalınma tehlikesine karşı önlemlerden bahsettiysem de açıkçası ben böylesi bir olayı bilindik yayınevlerinin hiçbirinden duymadım. Dergilerde olma tehlikesinin yayınevlerinden bile düşük olacağını tahmin ediyorum.

    YanıtlaSil
  72. Kendine postala, bu iş o kadar da basitmiş ya )) Teşekkürler

    YanıtlaSil
  73. Yılbaşından sonra şiirlerimi bastırmayı düşünüyorum aklıma notere onaylatmak geliyordu. 😊 yazıyı okuduktan sonra vazgeçtim daha önce e mail ortamında birisine yollamıştım... Teşekkürler.. Bir de adresime yollarım tamamdır.

    YanıtlaSil
  74. Yılbaşından sonra şiirlerimi bastırmayı düşünüyorum aklıma notere onaylatmak geliyordu. 😊 yazıyı okuduktan sonra vazgeçtim daha önce e mail ortamında birisine yollamıştım... Teşekkürler.. Bir de adresime yollarım tamamdır.

    YanıtlaSil
  75. Merhaba,
    Ben çalışmamı hem Flash bellek+HardDisk te saklıyorum (böylelikle bilgisayarın attığı tarih oluyor) hem de, özel bir kargo firması ya da Ptt Kargo ile adresime gönderiyorum.
    Sizce yaptığım yeterli mi?
    Saygılar.

    YanıtlaSil
  76. @BARHANN

    Pratik sebeplerden dolayı kendinize e-posta ile gönderirseniz daha iyi olacağı kanısındayım. Ama metnin belli bir tarihte elinizde olduğunu ispat eden herhangi bir yöntem ve belgenin yer aldığı ortam da iş görecektir.

    YanıtlaSil
  77. Merhaba. Ben bi şiir yazdım ve o şiirin benim olduğunu gösteren bir belge istiyorum mesela internet e veya başka bir yerde o şiirin altında kesinlikle ismimin olmasını istiyorum çalınır malınır davası değil sadece mesela hasretinden prangalar eskittim şiiri Ahmet arifin bir eseridir diyorlarsa işte şu da şunundur (benim ismim) desinler istiyorum.

    YanıtlaSil
  78. Kitabin yazim asamasinda resimlerini ceksem bu ispat niteligi tasir mi

    YanıtlaSil
  79. @EBY Hasretinden Prangalar Eskittim'in altında Ahmed Arif adını görmemizin tek bir sebebi var: Ahmed Arif'in o şiiri önce yazmış, sonra da yayımlatmış olması. Sizin için de aynısı geçerli olacaktır.

    @Adsız (24 Aralık 2016): Fotoğrafta tarih kayıt düşüldüğü sürece ispat niteliği taşır. Ama kolay yol varken neden zoru tercih edesiniz ki?

    YanıtlaSil
  80. Selamın aleyküm
    Adım Olcan 19 yaşındayım lise son okuyorum Sakaryada yaşıyorum
    Uzun zamandır böyle bi hevesim var ve oturup düşündüğüm zaman gerçekten iyi bir yazar olabilicegime inanıyorum tabi her yazar gibi hepimizin bir hikayesi var iyi veya kötü bu yüzden Ahmet batmanın kitapları olsun Caner yamanın oğuz atlayin kitaplarıni okumaya bayılıyorum ve her balkona çıktığım da aklıma türlü türlü uzun uzun cümleler geliyor ve her seferinde not alıcam diorum unutuyorum tabi bide yalnızken her rakı içtiğim deki o samimiyet o içtenlik ayrı bi heves katıyor bu konu üzerinde durmam için burdan yazar olmak isteyen bütün arkadaşlarıma kardeşlerime sesleniyorum inanın. Herseyden önce kendinize inanın. Siz inandiktan sonra gerisi takır takır gelicektir hepimizin yarasinin üstünde kabuğu var düşmesini istemediğimiz o kabuk kurudugu halde hala daha kalmasını istediğimiz yazın arkadaşlar kendinizde olsa yazın adınızı duyuramasaniz bile yazın bi gün birileri duyar emin olun 6 sene amotor futbol oynadım ve şimdi 19 yaşındayım 4 senedir profesyonel olarak oynanıyorum inandım başardım ve kazandım ben asıl sorumu burdan sormayacagim eğer imkaniniz varsa hareketler03@gmail.com adresinden bana yazabilirmisiniz şimdiden teşekkür ediyorum

    YanıtlaSil
  81. Selamın aleyküm
    Adım Olcan 19 yaşındayım lise son okuyorum Sakaryada yaşıyorum
    Uzun zamandır böyle bi hevesim var ve oturup düşündüğüm zaman gerçekten iyi bir yazar olabilicegime inanıyorum tabi her yazar gibi hepimizin bir hikayesi var iyi veya kötü bu yüzden Ahmet batmanın kitapları olsun Caner yamanın oğuz atlayin kitaplarıni okumaya bayılıyorum ve her balkona çıktığım da aklıma türlü türlü uzun uzun cümleler geliyor ve her seferinde not alıcam diorum unutuyorum tabi bide yalnızken her rakı içtiğim deki o samimiyet o içtenlik ayrı bi heves katıyor bu konu üzerinde durmam için burdan yazar olmak isteyen bütün arkadaşlarıma kardeşlerime sesleniyorum inanın. Herseyden önce kendinize inanın. Siz inandiktan sonra gerisi takır takır gelicektir hepimizin yarasinin üstünde kabuğu var düşmesini istemediğimiz o kabuk kurudugu halde hala daha kalmasını istediğimiz yazın arkadaşlar kendinizde olsa yazın adınızı duyuramasaniz bile yazın bi gün birileri duyar emin olun 6 sene amotor futbol oynadım ve şimdi 19 yaşındayım 4 senedir profesyonel olarak oynanıyorum inandım başardım ve kazandım ben asıl sorumu burdan sormayacagim eğer imkaniniz varsa hareketler03@gmail.com adresinden bana yazabilirmisiniz şimdiden teşekkür ediyorum

    YanıtlaSil
  82. Acin kamerayi.sirayla sayfalari gosterin.konusun.yazim ben kitabin yazari falanca tarih su kitabin tum haklari bana aittir diyip kendi yuzunuzde gorunsun.kaydedip saklayin

    YanıtlaSil
  83. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  84. öncelikle çok faydalı bir yazı olmuş teşekkür ederim benim bir sorum olacak hazırladığımız bir kitabın tescilini almak ne kadar mantıklıklı noter gibi aynı işleme tabii tutulur mu? tutulursa sıkıntılı bir durum olur ozaman

    YanıtlaSil
  85. @kütük adam: Sorunuzun yanıtı yazıda açıkça yer alıyor.

    YanıtlaSil
  86. - Word'da veya Adobe'de oluşturulan WORD veya PDF dosyalarında, yazanın adı ve oluşturma tarihi de yazıyor değil mi? O halde sorun yok demektir. Çalanlarınki ve değiştirenlerinki daha sonraki bir tarih olacağından. Kaldıki dijital kitaplar oluşturulurken, kullanılıp elde olan ve tarihlenen daha bir çok alt malzeme de vardır, yazarların elinde. Kitap, siteye yorum yazar gibi birdenbire oluşmaz. Yani, dürüst hakiki yazarın ve eserinin ispatı zor değildir.

    YanıtlaSil
  87. merhaba

    kitabımı taslak olarak yazdığım günden itibaren her güncelleme sonrasında eşime mail olarak gönderdim bu süre zarfında bir kaç yayın evine de gönderdim. yani her biri tarihi ile gönderilen maillerimde duruyorlar. güvende olduğumu düşünüyorum :)

    S.K.

    YanıtlaSil
  88. Arkadaşlar, uzunca emek harcadığınız eserleri, incelenmek üzere büyük yayınevlerine gönderme konusunda duyduğunuz endişeye bir örnek vereyim.
    Daha önce şiir kitabı tasladığını piyasanın önde gelen yayınevlerinden birine gönderdiğimde yayın kurulunun uygun bulmadığı cevabıyla karşılaştım.
    Lakin herhangi bir çalındı söz konusu olmadı. Şimdi o kitabı kendim bulunduğum şehirde, Kültür Bakanlığından onaylı, (Bandrol: ISBN) olarak bastırdım.

    İkinci olarak da şunu paylaşayım: İki buçuk sene üzerinde emek verdiğim romanı bitirdim ve yedi yayınevine, yayın kurullarınca incelenmesi için gönderdim. Tabi ki bu yayınevlerince incelenip bir şekilde bir iki ayı bulan bir süredece olumlu ya da olumsuz dönüş yapacaklardır. Ha oldu da olumsuz mu oldu, yine İstanbul'da ticari baskı yapan bir yayınevinden basma yoluna gideceğim ve bu süre de üç ayı bulmayacaktır. Yayınevlerince eserleriniz üzerinde çalıntı yoluna başvurulma gibi bir seçeneği göze alamazlar, ayrıca bu marka itibarına gölge düşürecek kötü bir örnek teşkil edecektir.
    Bir not daha; Aynı anda e posta yoluyla gönderdiğiniz internet iletileri, çalınma sonucunda ortaya çıkacak hukuki pozisyonda, sizi haklı çıkaracak bir kanıt olarak düşünülebilir... Saygılarımla...

    YanıtlaSil
  89. yazdığımız eseri aynı anda bir çok yayınevine göndermek bizim için avantajlı fakat yayınevleri bunu pek hoş karşılamazlar sanırım

    YanıtlaSil
  90. Peki diyelim ben bir kitap yazdım ve sizin önerinizi de uyguladım. Yani postaneye gidip yazdığım yazıyı kendi adresime gönderdim ya da pdf olarak e mail adresime gönderdim ve gönderdiğim tarih belli olacak şekilde saklamaya başladım. 2017'de kitabımı yayımlattım. Bunu okuyan birileri bilgilerimi çalıp da sonradan kendi adlarına yayımlayıp da yayın tarihine benim yazdığım tarihten öncesini yazarsa ne olacak ? Adam 2017'de yazdığım kitabın aynısını yazarak yayım tarihine 2014 yazarsa ben nasıl düzeltebilirim bu durumu ?

    YanıtlaSil
  91. @sinan öziş bildiğim kadarıyla her kitap için bandrol alınıyor ve yayın tarihi kayıtlı oluyor, yayın tarihini yanlış yazma gibi bir şey yapamaz yani.

    YanıtlaSil
  92. Bandrol alınsa ve bu durum resmi kayıtlara girse o zaman yayınevinin geçmişe yönelik basım tarihi yazma gibi bir durumu kalmıyor. Eğer böyleyse bu mantıklı teşekkürler Özge hanım.

    YanıtlaSil
  93. Merhaba yayınlanmış bir kitabın ismi telif kapsamındadır dediniz ilgili kanun maddesi hangisidir. Mesela piyasada aynı isimli içeriği tamamen farklı bir sürü film, dizi var. İnternette şöyle bir yazı var mesela...

    "Bazen bir kitap, seneler önce yayımlanmış bir başka kitapla aynı adı taşıyabilir. Stephen King geçtiğimiz yıl Joyland adlı bir roman yayımlamıştı. Kitabın raflarda yerini almasının ardından, Emily Schultz’un 2006’da aynı adla yayımladığı e-kitap birden hatırı sayılır bir satış rakamına ulaştı. Zira okurlar King’in romanı zannederek Schultz’un kitabını satın almıştı. Genç yazar bu benzerlikten dolayı yüklü miktarda para kazanmış ve bu parayı nereye harcadığını faturasıyla birlikte internet sitesinde muzipçe paylaşmıştı."

    YanıtlaSil
  94. @Sinan Öziş

    Kitapların yayımlanma tarihi bellidir. Özge Hanımın dediği gibi bunu ispat etmenin bandrol ve benzeri pek çok yolu var.

    @sibel (13 Ağustos 2017) Aynı adı taşıyan bir sürü eser var, doğru. Ama burada eserin adının niteliği ve kendisinden sonra kullananların kullanma şekilleri önem taşıyor. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nda (83. madde) eserin ad ve alametlerine ilişkin koruma mevcut. Fakat bir hak ihlalinin olup olmadığı konusunda mevcut durumun özelliklerine bakılması gerekiyor.

    YanıtlaSil
  95. Merhaba öncelikle bilgilendirmeniz için teşekkürler..2006 ve 2007 yıllarında olmak üzere 2 adet kitabım yayınlandı.Sözleşmemde 10 yıllık telif hakkı ibaresi yazılı.Ve süreç içerisinde kitaplarımın baskısının yeterli sayıya ulaşılamadığı öğrendim.Ancak internette gezerken farklı sitelerde kitaplarımın satışını gördüm ve yayın yılı olarak bu kez 2010 yazıyordu.Kitabımın ikinci baskısının yapılması bana hak talebi verir mi?
    Teşekkürler....

    YanıtlaSil
  96. Merhaba. Ben kitabımın ismini noterde telif hakkını almak istiyorum. Notere giderken gerekli evraklar nedir giderken ne götürmem lazım. Şimdiden teşekkür

    YanıtlaSil
  97. Cok tesekkur ediyorum. Ptt cok mantikli. Kitabim bitti bu hafta cikti alip iadeli taahhutlu olarak adresime yollayayim bari :)

    YanıtlaSil
  98. merhaba arkadaşlar kitap yazıyorum şu anda kullandığım yerler otel şehrin bazı önemli yerleri hastaneler bunları yazarken izin almam gerekiyor mu? izin almadan kitapta söz edersem ne gibi sorunlar olur

    YanıtlaSil
  99. Çok teşekkür ederim. Yıllardır süregelen bir endişeme çözüm getirdiniz. minnettarım

    YanıtlaSil
  100. Merhaba. Ben de ilk kitabımı yayınevine göndermeden önce telifhaklari.gov.tr gibi sitelerden bilgi edinmeye çalışıyordum ki bu blogla karşılaştım. Yazdığınız PTT örneği çok mantıklı geldi. Ancak yine de kafamdaki soru işaretlerini paylaşmak istiyorum: Fantastik-bilim kurgu türündeki romanım, içerisinde pek çok kullanılabilir argüman/fikir içeriyor. İntihal durumunda google hesabıyla kendime gönderdiğim txt. ve PTT yönteminde artıdan eklemem gereken(örneğin imza, bilgi, şifreleme vs.) bir şey var mı? Bir de, madem bu çözüm bu kadar basit, noter gibi kurumların buradaki işlevi ne oluyor? Şimdiden teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  101. Kitap dosyasının size ait olduğunu kanıtlamak çok kolay. Diyelim ki word dosyası olarak yazdınız ve bilgisayarmızda saklıyorsunuz (e-posta bir yayınevine gönderene kadar veya bir sitede yayınlayana kadar). Bu dosya elinizden çıktığı an çalınma riski taşıyor.
    Diyelim ki 3 farklı öncelikle e-postayla pdf fotmatında yayınevine gönderdiniz. Yayınevlerinden birisi koruyamadı ve çaldırdı. Çalınma olayı sizin gönderme saatiniz ve tarihinizden sonra gerçekleşeceği kesindir. Çünkü, sizin gönderdiğiniz e-posta kayıtları elinizdedir. Demek ki bu dosya ilk olarak sizden çıktı.
    Ayrıca, 3 yayınevinden birisi dosyanızı çaldırdı. Diğer yayınevlerine aynı tarihte gönderdiğiniz belge, diğer (çaldıran) yayınevinin hilesine karşı da kanıttır.
    Sonuç veya özet:eserinizin turşusunu kurmak istemiyorsanız, ilk önce güvenlr bir-iki yayınevine dosyanızı e-posta ile gönderin.

    YanıtlaSil
  102. Yazmak ve çalınmasından korkmak.

    Kültür Bakanlığı ve büyük yayınevleri bu konuda neden faydalı ve akıllardaki soruları giderici açıklama yapmazlar...

    Açıklayıcı bilgiler için teşekkürler...

    YanıtlaSil

  103. Bu yazı çok yaralı oldu.
    Ellerinize sağlık.
    Ben yazarken genelde kendime gönderiyordum.
    Bundan böyle blogger sayfama da ekleyebilirim.

    Bu arada daha çok okura ulaşabilmek için izninizle, http://yaziatolyesi.com/ da kaynak göstererek yayımlamak isterim.

    YanıtlaSil
  104. ben eserlerimi www.esersenin.com üzerinden tasdikletiyorum gayette güvenli bir uygulama

    YanıtlaSil
  105. İnstagramdan yayınlananlar için ne önerirsiniz? İnstagram delil sayılır mı. Tatihi belli olduğu için

    YanıtlaSil
  106. Bende bir roman bitirmiştim aynı tereddütlerler boğuşuyordum vermiş olduğunuz bilgi için çok teşekkür ederim 🙏 bana bir yayın evi önerebilir misiniz

    YanıtlaSil
  107. Yazdığın bir eseri, bir mail aç ve o maile at. Gönderilen mail tarihi yazıyor. Çalındığında da kolaylıkla ispat edebilirsin.

    YanıtlaSil
  108. Kardeş sen ne ayaksın ya

    YanıtlaSil
  109. guzel haber https://lfu.edu.krd/

    YanıtlaSil
  110. Mail çözümünü ben de dahil kimsenin düşünmemiş olmasına hala şaşkınım. Aklınıza emeğinize sağlık. Derli toplu çözümlerle dolu yazı olmuş.

    YanıtlaSil
  111. Benim sorum şu. Yazdığım romanın hak sahiplerini ispatlamak için.. bildik bir matbaada belli bir adet kitabımı ücret karşılığında bastırsam. Bu hak sahibi olduğumu kanıtlamak için yeterli midir. Lütfen beni bu konuda aydınlatır mısınız teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  112. Roman yazdım bitti seneler önce bitti ama pandemi salgın deprem şu bu derken elim göndermeye bir türlü gitmedi doğru zaman mı diye ama en önemlisi çalınır mı diye? Epey senedir eserim harddiske kayıtlı son şeklini mailime gönderdim ama romanım ince değil maalesef kalın sayılabilir dolayısıyla çıktı almak epey maliyetli hele bu şartlarda matbaada parayla bastırmak mantıklı olur mu yani bir tane nümune ya da güvenilir bir yayınevinde bir nümune aslında bir yayıneviyle görüştüm nümune bastıran varmış ama yayınevi şartları bana uymadı eserim özgün eserime güveniyorum bu nedenle zaten çalınması endişesi taşıyorum bu eserle yıllardır uğraştığımı bilmeyen yok ama artık karar verip harekete geçmem de şart. Telif hakları sitesine elden mi götürmek gerekiyor? Güzel yazınız için teşekkürler ama benim gibi kolay ikna olamayan birinin daha fazla doneye ihtiyacı var.

    YanıtlaSil